نگرانی کارمندان King (استودیوی سازنده Candy Crush) از تعدیلهای جدید
طبق یک گزارش تازه، کارمندان استودیوی King (سازنده بازیهای پرطرفدار مثل Candy Crush) نگراناند که موج جدیدی از تعدیل نیرو در راه باشد.
ماه گذشته، این استودیو در جریان تعدیلهای گسترده مایکروسافت حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان خود را اخراج کرد؛ اقدامی که با لغو برخی پروژهها و کاهش نیرو در دیگر استودیوها نیز همراه بود.
نکته بحثبرانگیز این بود که برخی از طراحان مراحل و کپیرایترها از کار برکنار شدند، چون قرار است شغلشان با همان ابزارهای هوش مصنوعی جایگزین شود که خودشان در ساخت آنها نقش داشتند
مشکلات حقوقی و بستههای غیرقانونی تسویه
بر اساس گزارش MobileGamer.biz، روحیه در استودیو King همچنان پایین است. برخی کارکنان به دلیل شرایط بستههای تسویه، اقدام قانونی کردهاند و مدعیاند که این بستهها مطابق قانون نبوده است.
یکی از کارکنان در گفتوگو با این رسانه (به شرط ناشناس ماندن) گفته است:
«ما همه با وکلا صحبت کردیم و آنها خیلی واضح گفتند که این پیشنهادها قانونی نیست. اما در نهایت امضا کردم، چون میترسیدم حتی کمتر از این نصیبم شود. راستش باور ندارم بتوانیم در برابر شرکتی مثل مایکروسافت پیروز شویم.»
معیارهای مبهم در انتخاب افراد برای اخراج
برخی کارکنان مدعیاند که منطق روشنی پشت انتخاب افراد برای تعدیل وجود نداشته است. حتی کسانی که ارزیابی عملکرد مثبتی داشتند هم اخراج شدند.
یکی از منابع گفته است:
«انگار لیست تمام کارکنان را بر اساس حقوق مرتب کردند و از بالا شروع به اخراج کردند، فقط کسانی را نگه داشتند که بهشان اعتماد داشتند. مهم نبود طرف ۱۰ سال یا بیشتر در شرکت کار کرده باشد یا در موفقیتها نقش اصلی داشته باشد – عملکرد اصلاً اهمیتی نداشت.»
📉 اهداف غیرواقعی در برنامه سالانه
یکی دیگر از کارمندان سابق اشاره کرده که King برای هر بازی یک برنامه عملیاتی سالانه (AOP) دارد. به گفته او، عناوینی مثل Candy Crush Saga و Candy Crush Soda Saga «خیلی از اهدافشان عقب بودند».
او افزود:
«البته باید گفت اهدافی که تعیین کرده بودند هم واقعبینانه نبود. بنابراین این سؤال پیش میآید: آیا ما از همان ابتدا محکوم به شکست نشده بودیم؟»
ترس از بیان اعتراض و فشار کاری شدید
به گفته کارکنان، بعضی افراد به خاطر فشار کاری دچار فرسودگی شغلی شده و به مرخصی پزشکی رفتهاند. از طرفی، کارمندان دیگر هم جرئت اعتراض ندارند، چون بازخوردها دیگر ناشناس ثبت نمیشوند و باید همراه با نام فرد ارائه شوند؛ موضوعی که به گفته آنها «خیلیها را ترسانده است».
فشار مایکروسافت برای استفاده اجباری از هوش مصنوعی
منابع مدعیاند که مایکروسافت به دنبال این است که تمام کارکنان – از هنرمند و طراح گرفته تا مدیران – هر روز از AI استفاده کنند. در حالی که گفته میشود مدیریت King هنوز نسبت به این روند کمی بدبین و محتاط است.
📉 پیشبینی اخراجهای بیشتر
یکی از مدیران سابق King در این باره گفته است:
«به نظرم نیروی انسانی King بیش از حد بزرگ شده بود و کاهش نیرو لازم بود. اگر جای مایکروسافت بودم، من هم همین کار را میکردم. قطعاً اخراجهای بیشتری در راه است.»
این تحولات بخشی از موج بزرگ تعدیل ۹۰۰۰ نفره مایکروسافت است که در ماه جولای آغاز شد. در این روند:
بازسازی بازی Perfect Dark لغو شد.
استودیوی The Initiative تعطیل شد.
پروژه Everwild از استودیوی Rare کنسل شد.
و چندین توسعهدهنده ارشد نیز از این شرکت جدا شدند.
به نظر میرسد با وجود موفقیتهای تجاری King، آینده این استودیو زیر سایه سیاستهای جدید مایکروسافت همچنان مبهم و نگرانکننده باقی مانده است.
