گیمپلی: ترکیب الهامات با نوآوری
نسخه دموی Project Spectrum که به نمایش درآمد، نشان میدهد بازی ترکیبی از عناوین محبوب مثل Hunt: Showdown، Stalker، The Division و حتی Evolve است.
کاوش و بقا: بازیکنان در محیطهای ترسناک جنگلی به جستجو میپردازند، وسایل و تلهها میسازند و با موجودات زامبیمانند مبارزه میکنند.
برخورد با anomalieها: با استفاده از ابزارهای خاص مثل دوربین، نقاط غیرعادی محیط را شناسایی میکنید.
مبارزه با باسها: یکی از نمونهها باس وحشتناکی به نام The Masqued One بود؛ موجودی آلوده به Ember که توانایی تلهپورت و حملات ماورایی دارد.
برگ برنده: دشمنان قابلکنترل توسط بازیکن
غافلگیری بزرگ دمو زمانی بود که مشخص شد باس مبارزه در واقع توسط کارگردان بازی، Basil Wang کنترل میشده است.
در Project Spectrum، دشمنان اصلی که Executioners نام دارند، در حقیقت بازیکنان دیگر هستند که وظیفه دارند جلوی تیمهای انسانی را بگیرند. این ایده یادآور بازی Evolve (2015) است.
Executionerها قدرتهای متنوعی خواهند داشت؛ مثل بالا رفتن از ساختمانها، دیدن دشمنان پشت دیوار و پرشهای بلند. البته سازندگان گفتهاند شرایطی خاص برای کنترل این موجودات وجود دارد و هر کسی از ابتدا نمیتواند نقش آنها را انتخاب کند.
سیستم Sanity: بازگشت یکی از ترسناکترین ایدههای نینتندو
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد Project Spectrum سیستم Sanity (سلامت روانی) است. این سیستم یادآور بازی Eternal Darkness (نینتندو – 2002) است؛ جایی که بازیکن با دیدن هیولاها دچار幻دید (توهم)، تغییرات محیطی و حتی خطاهای عجیب تصویری میشد.
در Spectrum نیز هر برخورد با دشمنان باعث کاهش Sanity میشود و در نتیجه توهمات و محدودیتهایی در کنترل کاراکتر ایجاد میشود. البته برعکس، فعالیتهای مثبت مثل احیای همتیمیها میتواند Sanity را بازیابی کند.
جالب اینکه بعضی بیلدهای شخصیتی طوری طراحی شدهاند که با Sanity پایین عملکرد بهتری دارند. مثلاً ممکن است بتوانند اتاقهای مخفی یا مسیرهای خاص را پیدا کنند.
سفارشیسازی و پیشرفت
Spectrum به بازیکنان اجازه میدهد هم Agentها (انسانها) و هم Executionerها (هیولاها) را ارتقا دهند. شما میتوانید ویژگیها، مهارتها و سبک بازی خود را تغییر دهید تا تجربهی متنوعی داشته باشید. سازندگان وعده دادهاند که اجرای این سیستم باعث خواهد شد هر بار تجربه بازی متفاوت و تازه باشد.
Project Spectrum به نظر میرسد ترکیبی خلاقانه از ایدههای قدیمی و نو باشد؛ از سیستم Sanity گرفته تا گیمپلی نامتقارن شبیه Evolve. با توجه به منابع و تجربهی استودیوی TiMi، این بازی میتواند یکی از سورپرایزهای بزرگ دنیای شوترهای آنلاین باشد.
📌 شما چه فکری میکنید؟ آیا سیستم Sanity میتواند تجربهای واقعاً ترسناک و متفاوت در ژانر شوتر بسازد؟